Dagens suppe – NSB er på ville veier etter navnebytte

Why VY??

Jau! da var vi tilbake igjen. Tydeligvis er det politikerne som styrer her i landet og ikke folket. Dette er et forsøk på å få bedre flyt i en transportnæring som allerede er ute å kjøre? Ja eller nei, egentlig ikke. NSB (som de fortsatt kaller seg) hevder de går med overskudd og at flere passasjerer enn noengang er fornøyde. Selv om avganger stadig blir buss for tog og i de verste tilfellene…. TAXI. Men er dette god økonomi. Ja sier NSB fordi de metter sine avganger og brukerne er fornøyde.

NSBs fremtidige navnebytte føyer seg inn i en rekke av andre bytter av navn i statlig sektor. Vi nevner Equinor, Mesta, Bring og Oslo Met. Dette er jo et mønster, men er dette et mønster som vitner om at vi er på vei imot en privatisering? Jeg tillater meg å finne opp et nytt ord. Jeg kaller det PIRATISERING. Det vil med andre ord si at pengene våres, de norske skattebetalernes penger, forsvinner til utlandet. Hvis de klarer å få det til å gå med overskudd da. Det er kanskje verre.

Motivet for navnebyttet var også å nærme seg nettbusstilbudet og kalle det det samme. Altså: Nettbuss og NSB blir VY, men hvorfor? i over 100 år har vi nordmenn forholdt oss til Norske Statsbaner og det skal fortsatt drives og eies av staten, i følge politikerne. Men jeg frykter at dette stuntet som koster 280 milloner kroner i omprofilering IKKE vil hjelpe! Jeg trur det vil bli verre og vanskeligere for at det skal gå rundt. Det vil også bli lettere for eierskapet å forsvare prisøkning og redusering i tilbud fordi de aktuelle eierfigurene gjemmer seg bak et sjelløst psedonym.

Jeg frykter at et for engelsk navn som VY bare vil føre til mer underskudd, mer tøv og flere misforståelser. Nei! Gi oss tilbake vårt kjære NSB. Snu i tide!

Halvard Henry er enig med sin kamerat her. Etter det som har skjedd de siste dagene så bør NSB snu. Reaksjonene etter at bomben ble slippet på tirsdag har kort oppsummert vært negativt fra nesten alle hold. De som er positive til dette er de som jobber for å fremme selskaper som Equinor (Statoil), Televerket (Telenor), Norsk Meieri (Tine) og nå NSB (VY). Det at NSB får juling fra alle hold om dagen er forståelig!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg